?

Log in

No account? Create an account

Предыдущий пост Поделиться Следующий пост
Панщина
Веселый
chispa1707

Андрей Миллер

Про отмену рабства на будущей Беларуси. На Полессье (Брестская и Гомельские Области по р. Припять) ополячившиеся паны-дворяне смогли через законы и уложения ввести для селян "панщину" -барщину и "прыгон" -при+гон. Пригон можно назвать плантационным рабством. У панов было право перв. брач. ночи. Доходило до 6 дней работы на пана в неделю. На работы селян гнали силой десятники и панские казаки(гайдуки?). Паны заставили работать полещуков на себя лишних 7 лет. Из этого рабства их освободили Царское правительство и царские казаки.
Откуда: "Інстытут гістарычных даследаванняў Беларусі. Homo historicus 2012. Гадавiк антрапалагічнай гісторыі"
http://pawet.net/files/homo_historicus_2012.pdf

Юзаф Абрэмбскі. Паншчына ў памяці палешукоў. (Варшава)
(Jozef Obrebski. "fragment of Jozef Obrebskis social-anthropological study of Paliessie done in 1934–1937")

“Паньшчына лішня была. Сем гадоў управлялі лішню, пока правіцельство дознало. Пакомер то был маёнтак. Сілою застаўлялі паньшчыну работаць. Кагда ўзналі, выправілі казаков. Войско сюда. Казакі прыехалі на конях у Пакомер. І прыехалі в сам дзень. Работаць тагды ганялі людзей: “Шчо вы там гультуеце? А тут казакі выехалі в тысячы. Эці казакі падскочылі на конях і крычуць: “Брасай работу! Нет паньшчыны! Зараз бралі колько работніков і пытаюць: “Хто ў вас есць старшым?” От, зараз этые рабочые ўказалі старшых. Всем рабочым казалі: “По домах ідзіце, кідайце работу”. А старшых забралі з собою, арэштовалі. А дзе іх дзевалі, невядомо. Чі то ім суд был, чі то наказывалі ім смерць, невядомо.

Хто командовал, сказал: “То будзе кепско цару бэз паньшчыны, салдатов не саберуць; мы, кажэ, по лесу лавілі”. А цар ім атвечае: “Не безпакойцесь этым: ацец свого сына прывезёт сам ка мне”. І так, значыць, і было. После, пане, ацец сам вазіл на здачу свого сына. Отправлялі іх бацькі з плачом, но всё-такі отправлялі самые.

І, значыць, после 25 лет, которые служылі пры паньшчыне, то после было годов 8–10, 8, 5, дзе далей, мней і мней. І ўжэ пры цару, пры царском праве, дажэ мовы не было ховацца. Каждэн знал, шчо трэба служыць.

Царско право разганяло паньшчыну. А як постало то паньшчына, то тэж от цара, мусіць, это от Кацеріны, чі шчо. Мне дзед расказывал про паньшчыну. Здумае, так плачэ, як то тады не глядзелі людзей, як голодом морылі, прамо аж коса стае, як разказывае. От, той, кажэ, кобеце, на вечэр як пойдзе, на дорозі положыць, 25 розок дасць у дупу. Спадніцу на голо і розкамі 25 у дупу. Рукі дрожаць, борода трасецца, гэтый дзед, колі разказывае”. (в. Макава)

Эремич 1867

Палеская песня пра паншчыну
Цепер же нам, пане браце, содома, содома,
Бо не ма ў нас снопа жыта ні ў полі, ні дома.
Было ў мене трохі жыта, зелена, зелена.
Да пожалі вражы ляхі без мене, без мене.
Послаў на нас Бог праўдзівый цяжкую работу.
Увесь тыждзень на паншчыні, шарварок у суботу.
А ў недзелю пораненько во ўсе звоны звоняць,
Асаулы з козакамі на паншчыну гоняць.
Старых людзей молоціці, жонок, дзевок прасьці.
Малых дзецей до цюцюну, у папуші класці.
(Эремич 1867, т. 3. тетр. 9, с. 214)

  • 1
Удивительно. Они сохранили мультипликацию, причем, хорошую!

"""7 марта 1967 г. ЦК КПСС, Совет Министров СССР и ВЦСПС приняли постановление «О переводе рабочих и служащих предприятий, учреждений и организаций на пятидневную рабочую педелю с двумя выходными днями»"""

Моя бабушка работала за "трудодень" работала в колхозе до войны. Кто-то скажет, что это совсем не рабство. Им видней, конечно.
К слову. Слово "гайдук" похоже на украинское "гайда"(айда рус.), а в целом айда переводится с турецкого, как пойдем. Слово гайдамаки синоним гайдука.
Панские казаки-гайдуки были украинцами, или турками?

Я склонен думать, что липецкими ттарами

  • 1